середу, 24 травня 2017 р.

Що? Де? Коли?



Державний навчальний заклад
«Запорізький правобережний професійний ліцей»

Навчально-розважальний захід:


«ЩО?
ДЕ?
КОЛИ?»






Підготували:
- Ананко О.Ю., викладач географії,
- Герасименко Т.Г., викладач фізики,
- Згурська Т.В., викладач біології,
- Курочка Н.М., викладач хімії.




Запоріжжя,
2017
Мета:
-         використання знань, умінь, навиків  отриманих на уроках із загальноосвітніх предметів;
-         продемонструвати учням доцільність знань, вмінь та навиків отриманих на уроках із загальноосвітніх предметів;
-         продемонструвати учням тісний міжпредметний зв'язок між природничими науками;
-         продовжити виховання наукового світогляду;
-         продовження виховання навиків роботи у групі;
-         продовження виховання поваги один до одного;
-         продовження виховання почуття здорової конкуренції та змагального темпу;
-         продовження розвитку вмінь приймати правильне рішення;
-         продовження розвитку вмінь аналізувати та робити висновки;
-         продовження розвитку слухової, зорової пам’яті.
Методична мета:
-         активне використання інформаційно-комунікаційних технологій;
-         використання групової форми організації роботи учнів;
-         використання міжпредмених зв’язків.
Тип: позаурочний захід
Вид: навчально-розважальна гра
Методи:
-         словесні (пояснення правил гри, обговорення, надання відповідей, бесіда, дискусія);
-         наочні (демонстрація текстових та фотозапитань, використання наочних засобів);
-         практичні (самостійне ознайомлення із запитаннями, аналізування конкурсних ситуацій, виконання практичних завдань, складання генотипів, формування відповідей);
-         індуктивний, дедуктивний метод, проблемно-пошуковий метод.
Навчально-методичне забезпечення:
-         розробка заходу,
-         мультимедійна презентація.
Матеріально-технічне забезпечення:
-         мультимедійний комплекс,
-         музичний матеріал (голос птахів, фон гри),
-         лічильник часу,
-         рахункове табло,
-         грошова винагорода (банк – 50 грн. та додаткові 15 грн.),
-         скарбнички для виграшів,
-         піраміди з номерами команд,
-         бейджи учасників команд,
-         чисті аркуші,
-         маркери,
-         посуд для дегустації та фрукти.
Хід заходу.
Ведучий:

«Людина, що ніколи не здійснювала помилок,

ніколи не пробувала нічого нового»

А. Ейнштейн.

-       Доброго дня, шановні учасники та гості. Вітаємо на навчально-розважальній грі «Що? Де? Коли?».
Сьогодні ми надаємо можливість порівняти свої знання двом командам, яких запрошуємо зайняти свої місця.
Під музичний супровід виходять команди учасників.
Ведучий:
-       Шановні учасники команд назвіть своїх капітанів та привітайте команду суперників.
Капітани команд вітаються з учасниками та гостями гри. Висловлюються побажання щодо участі між командами.
Ведучий:
-       Ми всі ще раз вітаємо наших учасників. Зі свого боку бажаю Вам відчути сьогодні зовсім нові почуття – це змагальні хвилювання та переможні захоплення.  Ваші знання будуть оцінюватись не в балах, а в національній валюті – в гривнях.
Кожне запитання має свою ціну. Також, до кожного питання можливе додаткове - бонусне, що може збільшити виграшний банк команди.
Обирає запитання команда, яка дала правильну відповідь на попереднє запитання. Приймає рішення, про те хто буде відповідати – капітан команди. На прийняття кожної відповіді командам надається одна хвилина. Якщо перша команда дала неправильну відповідь, то право відповіді переходить до команди суперників. Якщо й суперники не знають відповіді, то питання переадресовується до глядачів.
Грошовим банком розпоряджаються Ваші викладачі – банкіри, що стежитимуть за правильними відповідями та будуть відображати грошовий рахунок команд.
Ведучий представляє викладачів.
Ведучий:
-       Якщо всім учасникам та глядачам зрозумілі правила гри, розпочинаємо!
Право вибору першого запитання буде надано тій команді, що першою надасть відповідь на стартове запитання, вартість якого – 5 грн.
І так увага, запитання:
«Метал, назва якого походить від непосидючого міфічного бога торгівлі – Гермеса. Його знали ще давньогрецький філософ Аристотель та учений і лікар Діоскрид. Одна з властивостей – “бігати” по гладкій поверхні. При попаданні в кров людини – спричиняє захворювання. Який це метал ? (Ртуть)
Після стартового запитання, команди по черзі, відповідно до надання правильних відповідей,  змагаються за грошовий банк. Ведучий за узгодженням з  викладачами – банкірами, задає командам також і бонусні запитання.
Перелік запитань:


кіл-ть
грн.
зміст запитання
стисла
відповідь
1.             
2
В сучасній науці все частіше науковці приділяють увагу певному напрямку, тобто мають вузьку спеціалізацію. На відміну від них, людина минулих століть, що присвятила себе науці вивчала все, займалась мистецтвом, свого роду універсальна людина. 
Якому геніальному вченому з минулого належать слова: «Широко простягає хімія руки свої у справи людські»?!
М.В. Ломоносов.
Бонус
1
Куди і навіщо йшов М. Ломоносов пішки?
вчитись до Москви
2.             
3
Запитання з генетики людини, що відображає наслідування ознак за Законами Г. Менделя. Уважно придивіться до фото батьків та дитини. Проаналізуйте ознаку з кольору очей. Складіть генотипи батьків та дитини
батьки - Aa, дитина – aa
Бонус
1
На чому чи на кому проводив досліди Г.Мендель, результатом чого стали 3-ри Закони?»
горох
3.             
8
Генетика не тільки розкрила та розкриває секрети наслідування ознак, вона винаходить постійно нові формули генотипу, чим їй завдячують і в чому її й звинувачують,  якщо пригадати ГМО. Вам надані зразки популярних серед населення міста сортів яблук, скоштуйте та відгадайте - за яким номером сховано певний сорт яблука?
1                                                                                                                                   – голден,
2 – джонаголд,
3 – чемпіон,
4 – симиренко.
Бонус
1
Яка наука займається вивченням та винайденням нових сортів, пород, штамів?»
селекція
4.             
3
Хімічна реакція – це перетворення речовин… Не завжди в сподіванні винайти щось нове, несхоже та корисне людина має час. Саме тому в якості прискорення хімічних реакцій використовують – каталізатори. Надзвичайно активний каталізатор у лабораторіях і на виробництві, а також дорогоцінний метал, що застосовується в техніці та ювелірній справі. Колись мав зневажливу назву “сріблечко”.
Що це за метал?
платина
Бонус
1
До яких металів відноситься «платина»?
благородні (шляхетні) або приймається «дорогоцінні»
5.             
6
 Вигаданий детективний персонаж, головний герой книг письменника Артура Конана Дойла,  Шерлок Холмс стверджує, що в розкритті злочинів йому допомагає суворе дотримання наукових методів, логіка, уважність і дедукція.
Господарка дому, де був Холмс, підійшла до дверей і впустила кішку до кімнати. Подивившись на кішку Холмс сказав: “Погода на вулиці погана”.
Як він це визначив?
кішка була скуйовджена
Бонус
1
В якому місті мешкав Шерлок Холмс?
Лондон
6.             
3
Листівка, або, якщо говорити повністю, відкритий лист, або, як її іноді називали в кінці XIX - на початку XX століття, "артистична картка", маючи на увазі наявність на листівці будь-якого зображення, того, що створювалося художниками, не має однієї , точно визначеної дати народження. Процес цей мав чимало ліній та напрямків розвитку, та й часу минуло достатньо, перш ніж листівка прийняла більш-менш звичний сьогодні вигляд.
Яка країна першою в світі почала використовувати листівки?
Австрія
Бонус
1
Назвіть національного оператора поштового зв’язку України.
Укрпошта
7.             
8
Невід’ємною частиною природнього середовища є птахи. Вони поширені скрізь, де є на землі сприятливі умови для їхнього життя. Скільки шкідливих комах і личинок знищують вони за літо, не злічити! Працюють, не покладаючи крил! Птахи – справжня окраса природи. Вони чарують нас розмаїттям свого оперіння, гнучкістю поведінки і, звичайно, співом.
В Україні налічується більше 400 видів птахів. Наш край теж відзначається багатством і різноманітністю пташиного світу.
Прослухайте та відгадайте птахів за співом.
1 – сорока,
2 – горобець,
3 – голуб,
4 – синиця.
Бонус
1
Який птах – є символом краси та вірного кохання?
лебідь
8.             
5
Про що (або про кого) йдеться
такою поетичною мовою древніх?
Китайці називали їх чу-ші, греки - адамас, геркулесів камінь,
французи - айман,
єгиптяни - кістка Ора,
німці - магнесс,
англійці - лоудстоун. Більшість цих назв означає «люблячий».

магніт
Бонус
1
Як відрізнити дорогоцінні метали?
перевірити на магнит
9.             
4
Їм приписують найближчу спорідненість з людиною, обвинувачують у розповсюдженні ВІЛ, їм присвячена ціла наука – приматологія.
Відгадайте приматів за фото.
1- шимпанзе,
2- орангутанг,
3-горила,
4-гібон.
Бонус
1
Скільки хромосомів складають каріотип шимпанзе?
48
10.     
5
Мільйони років природа формувала світ, зводила плюси з мінусами і відносини між організмами типу « хижак-жертва »– звичайна річ.
В канадському заповіднику робітники вирішили збільшити популяцію оленів, знищивши їх природного ворога – вовка.
Чи збільшиться стадо оленів при знищенні вовків? Поясніть свою відповідь.
ні
Бонус
1
Назвіть тип відносин між живими організмами, в яких одна істота повністю використовує іншу.
хазяїн – паразит.

Ведучий:
-       Гра промайнула в одну мить, грошові банки команд зрушили з нуля.
Я пропоную нашім банкірам оголосити переможців та передати виграшну скарбницю.
Викладачі-банкіри називають номер команди, що перемогла та передають капітанам їх грошові банки.
Ведучий:

Ведучий:
-                    Дякую всім учасникам гри та глядачам, що щиро вболівали за свої команди.
В нашій грі не має переможців та переможених, бо сьогодні Ви сповна використали можливість пригадати і дізнатись.
Головне, щоб всі пам’ятали:
« Розум, одного разу розширив свої кордони,
ніколи не повернеться в колишні».
Альберт Ейнштейн

Ведучий:
До побачення! До нових вражень!
Захід закінчується релаксацією – що вдалось, що було важко, що хотілось би змінити і що хотілось би повторити.